Jeanine Durnings karriär sträcker sig över 25 år inom dans, performance och koreografi. Hon är uppväxt i New York, men har de senaste åren arbetat i Stockholm som repetitör på Cullberg. Hennes arbete har beskrivits av The New Yorker som "potential för filosofisk uppenbarelse och teatral katastrof." Durnings research innefattar frågan om den dansande kroppen som en mobiliserande kraft som har potential att förändra uppfattningen om sig själv, andra och de utrymmen vi (kollektivt) bebor. Hennes koreografi ger plats för tankar och känslor att ta form och bli handling, och avslöjar ofta hur vårt grundläggande behov av anknytning och kommunikation stämmer överens med våra önskningar.
Durnings praktik, nonstopping, har varit grunden för hennes undervisning och koreografiska praktik sedan 2010 och fungerar som en filosofisk syn på vardaglighet. Hon har framfört sitt "signatur" soloperformance (baserat på hennes nonstopping tal-praktik) mer än 50 gånger i USA, i Europa och Kanada. Hon har haft förmånen att samarbeta med många koreografer, inklusive Deborah Hay.
Durning har arbetat som konstnär, konsult, koreografisk assistent, coach och blivit inbjuden att dela med sig av sina praktiker världen över. Detta genom olika sorters undervisning, mentorskap/rådgivning och skapande av koreografier. Hennes senaste samarbete var med Candoco Dance Company som skapade Last Shelter med premiär på Sadler's Wells/London i oktober 2021. För närvarande arbetar Jeanine på ett bokprojekt i samarbete med Jenn Joy och MANCC baserat på Jeanines praktik, nonstopping.
Här kan du läsa mer om Jeanine Durning.