Knocking

Världspremiär fre 6 mars

ca 50 min

Rytmen knackar. På dörrar, i bröstkorgen, genom golvet.
Den talar innan vi har ord, den rör oss innan vi förstår.

Med Knocking låter Horácio Macuacua rytmen bli kropp: ett språk av muskler, svett och andetag. Den är både gravitation och frigörelse, tyngd och lek.

Norrdans ensemble kastas in i denna ström, uppburna av dess obönhörliga kraft, faller, reser sig, andas i samma takt. Här blir rytmen ett universellt alfabet. Den slår oss samman till en kropp, ett rum, ett nu. Rytmen är inte bara ett enkelt ackompanjemang, utan som ett eget språk. Rytmen finns alltid där. Den finns i musiken, i fotstegen, i rummet, i andetagen. Rytmen är en känsla.

Förvänta dig en genomfysisk dansupplevelse som håller dig framåtlutad i salongen.

Koreograf: Horacio Macuacua
Scenograf och kostymdesigner: Hanna Kisch
Kompositör: Nandele Regino Maguni
Ljusdesigner: Sascha Görg

Den moçambikiske dansaren och koreografen Horácio Macuacua är konstnärlig ledare för det danskompani som bär hans namn. Macuacua utvecklar projekt som syftar till att gå bortom etablerade former. Med ett öppet sinne och en beredskap att fånga ögonblicket omvandlas rörelse omedelbart till kompositioner som är komplexa och genomarbetade, med både djup och lekfullhet, mörker och ljus. Varje komposition är en resa för att omforma och återuppfinna inom meningsskapandets ramar.

Han har genomfört projekt som COMUM, Orobroy, Stop! (förstapris vid Danse l’Afrique Danse Festival 2010), Smile If You Can!, Fighting Room, Convoy, Paradise is not in the sky!, Theka, Mugangueni, I am tired, Here’s to Life.

Macuacua har samarbetat med koreografer som Cristina Moura, Thomas Hauert, Pablo Colbert, George Khumalo, Wim Vandekeybus/Última Vez och David Zambrano, som han betraktar som sin mentor.

Han har hållit i klasser och workshops i Frankrike, Tyskland, Belgien, Spanien, Nederländerna, Cypern, USA, Sydkorea, Brasilien, Sydafrika och Moçambique.

Hanna Kisch är konstnär, stylist och scenograf med en kandidatexamen i fri konst från Konstfack. Hon rör sig obehindrat mellan konst, mode och scenkonst och har samarbetat med institutioner som Ballett Basel, MDT, Dramaten och Cullberg.

I sitt arbete utforskar Kisch kroppen, materialitet och transformation, vägledd av en särskild känslighet för textur. Hon arbetar ofta med silikon, termoplast och latex, material som förlänger, förvrider och fördjupar formen. Hennes estetik leker med silhuetter där det historiska, samtida och futuristiska flyter samman.

Som scenograf skapar hon rumsligheter som inte bara fungerar som bakgrunder, utan som aktiva medspelare i det sceniska berättandet. Genom sin tvärdisciplinära praktik vill hon utmana gränserna mellan kropp, kostym och scen.

Nandele är en av de mest innovativa beatmakarna, producenterna och DJ från Moçambique. Han befinner sig i framkant av den alternativa och experimentella musikscenen, med en stil som blandar basdrivna boombap-instrumentaler, ambient, techno, EBM, dubstep, trap, psykedelisk hiphop och de makonde-rytmer som härstammar från norra Moçambique.

Han är son till den första svarta direktören för Moçambiques nationella radio efter landets självständighet – en bakgrund som tidigt gav honom tillgång till ett rikt musikaliskt universum. Som barn lyssnade han på allt från Michael Jackson till Fela Kuti, från Kanda Bongo Man till Santana och Marvin Gaye, influenser som idag präglar hans beatproduktioner.

Nandele är en produktiv producent och låtskrivare som har komponerat musik för samtida dansföreställningar och filmer. Han är också engagerad i flera bandprojekt, däribland Cantinho das Cores, The Mute Band (som vann priset för bästa nya band vid Moçambican Music Awards 2016) samt Azagaia & Os Cortadores da Lenha. Han har samarbetat med artister som Felix Laband (Sydafrika), Dion Monti (Schweiz), Symbiz (Tyskland), Boogz Brown (Réunion) och African Ghost Valley (Kanada).

Han har uppträtt på några av de största festivalerna i södra Afrika, som Afropunk i Johannesburg, MTN Bushfire Festival i Swaziland och Azgo Festival i Moçambique. Hans första EP, Argolas Deliciosas, och debutalbumet Likumbi gavs ut via det moçambikiska indiebolaget Kongoloti Records. Han har även släppt EP:s och kassetter via Inserttapes i Sverige (Blu Kidz), Already Dead Tapes and Records i Los Angeles (Plafonddeinst) och Cotch International i London (FF).

Nandele är också grundare och medlem i den audiovisuella gruppen Muave. Han ingår i det moçambikiska konstnärskollektivet Miss, som nyligen släppte den tvärdisciplinära föreställningen Degradação (Re)Generativa. Han är även en del av den internationella konstellationen Proximal Distal, som nyligen genomfört en residens och kommer att släppa en publikation och ett vinylalbum.

Han har remixat musik för Dubokaj meets Lee Scratch Perry-projektet och Mothers of Mars, och medverkat som producent i samlingsalbumet Tresor 30 tillsammans med technolegender som Jeff Mills och DJ Stingray, samt andra etablerade och nya artister världen över. Nandele är också knuten till Tresor Records som en av deras artister.

Dessutom har han producerat en jingel i samarbete med kollektivet ASAAS från Palestina för Radio Alhara, där hans livespelningar och mixar ofta sänds. Han har även bidragit med musik till soundtracket för serietidningen informais, skapad av Anima Studio Criativo.

Nandele tänker att han genom sin musik kan göra det otänkbara, kommunicera och ta med oss på en resa i jakten på kontakt med andra planeter.

“Beatmakern som vårdar en framväxande scen och skapar ett autentiskt moçambikiskt sound ur triphop, techno och stammens initieringsritualer.”Resident Advisor

“I sina två senaste släpp fortsätter den moçambikiske artisten sin outtröttliga strävan att forma Moçambiques modernitet till musik.”OkayAfrica

“Nandeles FF EP, som släpptes i slutet av oktober på Cotch International, är en fängslande sju spår och 30 minuter lång upplevelse som sammanfogar element av triphop, dub, techno, grime, dubstep, acid house, fältinspelningar och psykedelia till en expansiv och sinnligt böljande helhet.”New Frame

“Skapad som en hyllning till bortgångne J Dilla, förenar Argolas Deliciosas alla Nandeles influenser i en serie beats som lätt refererar till genrer som dubstep, trap, instrumental hiphop och electronica. Konceptuellt är denna sexspåriga EP en sonisk flykt till eteriska atmosfärer – eller snarare en resa till en avlägsen planet i en främmande galax för djup eftertanke och reflektion.”OkayAfrica

“(Nandele) är mannen bakom de elektroniska effekterna och ett sound som påverkar, utmanar och kallar på framtiden.”Further Africa

Sascha Görg arbetar som frilansande scentekniker och ljusdesigner. Efter en praktik som banktjänsteman och studier i historia och filosofi vid universitetet i Köln påbörjade han i augusti 2023 en utbildning till evenemangstekniker vid Tanzhaus NRW i Düsseldorf, som han förväntas avsluta i juli 2026.

Utöver att ansvara för produktioner på i stort sett alla fria produktionshus i Nordrhein-Westfalen, Tyskland, har han utformat och genomfört många produktioner inom dans, performance, (fysisk) teater, musik, technofester och andra hybridformat.

Han är även verksam som skådespelare, performanceartist och dansare.

Bland hans senaste ljusdesignuppdrag finns Edelweißpiraten av Frederike Bohr, visad på studiobühne köln i Köln, samt PinkePinke av Khadidiatou Rachel Bangoura, visad på Tanzhaus NRW i Düsseldorf. Die Nacht, in der wir Männer wurden av Saskia Rudat har spelats på Barnes Crossing och TanzFaktur i Köln samt på Theater im Depot i Dortmund. Mawu Lisa och Femina Saga Genesis av Marie-Zoe Buchholz har framförts på Tanzhaus NRW och Fabrik Heeder i Krefeld, medan Life is a Jungle av Khadidiatou Rachel Bangoura och Horácio Macuacua visades på TanzFaktur i Köln.

Tina Streich presenterade (N)ADHS på Orangerie Theater och Barnes Crossing i Köln, och La Vacabose av Maria Mercedes Flores Mujica sattes upp både på Kampnagel i Hamburg och Tanzhaus NRW i Düsseldorf. Verket my home on two feet (MHOTF) av insha in company spelades på TanzFaktur i Köln. Slutligen visades Nano Operas av Paradeiser Productions på FM674 Stage i Köln och Pathos Theater i München.

Biljetter

Knocking – världspremiär!

fredag 6 mars, 19:00

Härnösands Teater

Läs mer

fredag 6 mars, 19:00

Mer info kommer snart

Läs mer

Symbols